یک سال از طوفان‌الاقصی گذشت اما فاجعه همچنان در حال گسترش است

نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین و بی‌توجهی به وضعیت دشوار زندگی آنان به نفع افراد و گروه‌های افراطی است

یک مادر آواره فلسطینی پس از واکسینه شدن علیه فلج اطفال دخترانش به پناهگاه بازمی‌گردد ـ رویترز

اولین سالگرد حمله هفتم اکتبر به اسرائیل، که حماس آن را عملیات «طوفان‌الاقصی» می‌نامد، چند روز پیش گذشت. پس از این حمله، در یک سال گذشته ده‌ها هزار نفر کشته و زخمی و صدها هزار نفر آواره شده‌اند و نوار غزه به‌شکل فاجعه‌آمیزی به ویرانی و وحشت کشیده شده است. افزون برآن، پیامدهای این حمله، کرانه باختری، یمن، لبنان، سوریه و ایران را در معرض حمله و درگیری قرار داده است.

با این حال، اگر برای متوقف کردن این جنگ ویرانگر معجزه‌ای رخ ندهد، آتش جنگ سراسر منطقه را دربر خواهد گرفت و شعله‌های مهیب آن به خارج از خاورمیانه سرایت خواهد کرد.

هفتم اکتبر برای بیش از دو میلیون فلسطینی در نوار غزه، ده‌ها هزار نفر در کرانه باختری و میلیون‌ها نفر در لبنان، رخدادی فاجعه‌بار و تحمل‌ناپذیر است. این رویداد وحشتناک شهروندان فلسطین و لبنان را در عمق فاجعه فروبرد و عواقب ناگوار آن، به‌رغم گذشت بیش از یک سال، همچنان ادامه دارد و هر روز بر میزان کشتار و ویرانی در فلسطین و لبنان می‌افزاید. به فرض اینکه جنگ همین امروز به پایان برسد، مردم فلسطین و لبنان برای بازگشت به وضعیت قبل از جنگ راهی دشوار و طولانی پیش رو خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افزون بر تلفات عظیم انسانی و ویرانی گسترده نوار غزه، احتمال هم‌زیستی با اسرائیلی‌ها چالش دیگری است که آینده فلسطینی‌ها را به‌شدت تهدید می‌کند. اگرچه با فرارسیدن اولین سالگرد رویداد هفتم اکتبر بسیاری از رسانه‌های جهان این فاجعه را به بحث و بررسی گذاشتند، اما باید به علل و انگیزه‌هایی توجه شود که زمینه‌ساز این حمله بودند. اگر به بحرانی که به وقوع این حمله منجر شد جدی و عادلانه رسیدگی نشود، ممکن است جهان در آینده شاهد حملاتی مهیب‌تر از حمله هفتم اکتبر باشد.

سالی که گذشت خونین‌ترین و مخرب‌ترین سال در تاریخ معاصر خاورمیانه بود و مردم فلسطین مرگبارترین سال را پشت سر گذاشتند. با این حال، نباید تحولات یک سال گذشته را بدون توجه به کشمکش تاریخی و منازعه فلسطین و اسرائیل بررسی و مطالعه کرد، زیرا عاملی که به وقوع حمله هفتم اکتبر منجر شد ریشه در عمق تاریخ این منازعه دارد. راه برون‌شد از فاجعه کنونی رسیدگی به علل اصلی و تاریخی منازعه فلسطین و اسرائیل است.

آنچه در یک سال گذشته در منطقه شاهد بودیم ادامه تحولات و تصمیم‌های ناعادلانه‌ای است که در طول یک قرن گذشته بر مردم فلسطین تحمیل شده است. شکی نیست که سطح خشونتی که اکنون شاهد آن‌ایم بیش از گذشته است، اما چشم‌پوشی از عوامل و انگیزه‌های تاریخی این منازعه ممکن است منطقه را در آینده دستخوش درگیری‌های دیگری کند که میزان خشونت در آن‌ها بیش از خشونت فعلی باشد. بنابراین، برای اجتناب از لغزیدن به سمت جنگ و خشونت بیشتر باید به علل اصلی منازعه پرداخت و از تکرار اقدام‌هایی که به درگیری و خشونت می‌انجامد جلوگیری کرد.

ادامه اشغال سرزمین‌های فلسطینی و برخورد خشونت‌آمیز با فلسطینی‌ها نه‌تنها به درگیری و خشونت روزافزون منجر می‌شود، که امنیت و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد. کشتار بی‌سابقه غیرنظامیان اعم از زنان، کودکان و سالمندان در واکنش به حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل ماهیت برخوردخشونت‌آمیز و ناعادلانه را آشکار می‌کند، به‌ویژه اینکه جامعه جهانی برای متوقف کردن فاجعه به هیچ اقدام جدی دست نمی‌زند.

نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین و بی‌توجهی به وضعیت دشوار زندگی آنان به نفع افراد و گروه‌های افراطی است و تا زمانی که این وضعیت ادامه داشته باشد بساط جنگ و خشونت از منطقه برچیده نمی‌شود. نقض قوانین بین‌المللی و تداوم جنگ در فلسطین امنیت و ثبات اسرائيل را نیز آسیب‌پذیر می‌کند و نمی‌تواند ایده سرزمین امن برای یهودیان را محقق کند.

شاید ناامیدکننده‌ترین مورد این باشد که برای متوقف کردن چرخه خشونت دیگر زمانی باقی نمانده است، و اگر به‌زودی تصمیمی برای برقراری آتش‌بس و تحکیم صلح گرفته نشود، منطقه فاجعه‌های بزرگ‌تری را شاهد خواهد بود. این در حالی است که تنها جایگزین انتقام و خشونت عدالت است و رعایت قوانین بین‌ا‌لمللی می‌تواند صلح را جایگزین جنگ و آرامش را جایگزین خشونت کند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه